Anxietatea

Anxietatea este un raspuns natural al corpului la stres. Se manifesta ca un sentiment de teama si nervozitate fata de necunoscut, fata de ce urmeaza sa se intample sau fata de mediul inconjurator. Pe termen lung poate determina o deteriorare a starii generale de sanatate si, in final, instalarea unor boli cronice, uneori chiar daca este tratata cu medicamentele conventionale care amelioreaza simptomele fara sa trateze de fapt cauzele. Aceasta tulburare mentala este foarte raspandita si poate imbraca multe forme de la anxietate sociala si obiceiuri obsesiv-compulsive pana la adevarate atacuri de panica.

Anxietatea devine problematica atunci cand este constanta sau are loc ca reactie la circumstante inadecvate; cu timpul poate afecta negativ viata de zi cu zi.

Cauzele includ:

stres
evenimente traumatizante
probleme tiroidiene
alcool, cofeina, zahar
dezechilibru hormonal, in special in productia de serotonina

Simptomele fizice ale anxietatii pot fi:
tensiunea musculara
presiune pe piept
palpitatii ale inimii
tensiune arteriala crescuta
insomnie
probleme digestive
nervozitate si panica
dificultate de concentrare
neliniste
transpiratie abundenta
oboseala
incapacitatea de a socializa

Vestea buna este ca exista multe remedii naturale pentru orice tulburare de dispozitie, care pot fi folosite fara nici un risc, neprovocand reactii adverse la fel ca medicamentele anti-anxietate. O dieta simpla, curata, echilibrata care sa contina substante nutritive importante ca si complexul de vitamine B, magneziu si omega-3, este pasul principal. De asemenea consumul de alimente anti-inflamatoare, grasimi si proteine sanatoase, carbo-hidrati nerafinati, contribuie la sinteza neurotransmitatorilor care pot stabiliza starea emotionala si raspunsul la stres. Intre aceste alimente se numara:

Pestele gras (somon, macrou, ton, sardine)
drojdie nutritionala
oua
iaurt sau kefir
frunze verzi (urzica, spanac, varza, patrunjel, marar)
legume proaspete (telina, morcov, rosie, broccoli, sfecla, anghinare)
fructe proaspete intens colorate (afine, cirese, zmeura, capsuni, mere, ananas, banane, smochine)
fructe de mare
grasimi sanatoase (avocado, uleiuri virgine, in special nuca de cocos sau masline)
leguminoase: fasole, soia, naut, linte, mazare
nuci, migdale, alune
seminte (in, chia, canepa, dovleac, floarea soarelui)
cereale integrale (in special orz, ovaz)
Evitarea produselor zaharoase si a mancarii procesate, a excesului de cafea sau alcool care cauzeaza alterarea structurii creierului si deficiente in functionarea neuro-transmitatorilor contribuie de asemenea la ameliorarea starii psihice.

Un rol esential joaca si schimbarea, imbunatatirea stilulul de viata pentru a include miscare zilnica relaxanta in natura (mers pe jos, bicicleta sau inot in locul unui efort fizic intens la sala), somn odihnitor de minimum 8 ore in intervalele orare benefice refacerii creierului si stocului de melatonina, adica intre orele 22-6, meditatie (yoga), activitati artistice (desen, muzica, scris) si suport psihoterapeutic daca e cazul. Un psiholog talentat poate fi de un real ajutor in cazuri severe de anxietate prelungita.

Nu in ultimul rand, ceaiurile relaxante combinate cu uleiuri esentiale de uz intern pot face adevarate minuni. Uleiul de lavanda este binecunoscut pentru efectele profund relaxante asupra mintii si corpului. Poate fi aplicat si extern pe gat, frunte si tample. Iar dintre plantele medicinale sunatoarea, valeriana, teiul, musetelul sunt cele mai folosite pentru calmare si echilibrare psihica.

Ca suplimente naturale pot fi utilizate capsule de: magneziu, B complex, melatonina si GABA.

Sa fiti sanatosi!